Ruben Runneboom Freelance online marketeer



Marketplaces

Wil je je shop aansluiten op marketplaces of realiseer je te weinig sales uit de kanalen die je nu inzet?

Veel online retailers willen uitbreiden op marketplaces om hun afzetmarkt te vergroten. Slim! Maar alleen als je weet wat je doet. Veel ondernemers lopen tegen technische problemen aan of ze ervaren te weinig rendement op de (relatief lage) investering. Dit kan je voorkomen door vooraf goed na te denken over welke productgroepen je op welke marketplace wilt plaatsen. Dit heeft alles te maken met je prijzen, je concurrentie en hoe goed je je account onderhoudt. 
Ik help bedrijven en ondernemers om vooraf een goed haalbaarheidsplan samen te stellen zodat de kans op slagen groot is. Daarnaast realiseer ik de technische koppelingen tussen de webshop en desbetreffende marketplace en zorg ik dat de productvermeldingen optimaal opgebouwd zijn om goed te scoren. Om extra sales te genereren zet ik vaak campagnes in. Ook optimaliseer ik bestaande koppelingen/productvermeldingen mocht dat gewenst zijn. 

Mijn succesvol bewezen en transparante werkwijze. 

kennismaking

Kennismaking

Voordat we beginnen wil ik graag weten wie je bent, wat je doet en waarvoor je je bed uit komt. Op basis van dit gesprek kunnen we doelstellingen en KPI's bepalen die ik verder zal verwerken in de marketplace strategie die als basis fungeert van onze samenwerking.





Meer


online marketing strategie

Strategie  

In de strategie bepalen we welke productgroepen geschikt zijn voor de diverse marketplaces. Op basis van de gestelde KPI's en doelstellingen zal ik de werkzaamheden prioriteren om zo snel mogelijk resultaat te boeken. 





Meer




setup

Setup 

In de setupfase zal ik de koppeling verzorgen tussen je webshop en de geselecteerde marketplaces. De productfeed zal ik optimaliseren voor maximaal resultaat. Daarnaast adviseer ik een orderkoppeling zodat de orders afgehandeld kunnen worden in je eigen CMS



Meer
analyse

Analyse &
Optimalisatie

Zodra de producten live staan is het van belang  te monitoren wat de performance is van je productvermeldingen. Diverse factoren hebben invloed op de posities binnen de marketplaces. Dit analyseer ik op wekelijkse of maandelijkse basis en doe op basis hiervan gefundeerde aanbevelingen. 

Meer
rapportage

Rapportage

Je ontvangt van mij dagelijks, wekelijks of maandelijks een heldere rapportage waar je wat mee kan. Net wat voor jou het beste werkt. Daarbij zal ik proactief advies of verbeterpunten meegeven om zo snel, of rendabel mogelijk de doelstellingen kunnen behalen en overstijgen!




Meer


online marketing strategie

Waarom Ruben inschakelen voor Marketplaces management?

  •  Gespecialiseerd in marketplaces en feedbased marketing
  •  Snel je investering terugverdiend door vooraf een gedegen plan te maken
  •  Jarenlange ervaring in online retail binnen diverse branches.
  •  Je werkt samen met mij, met niemand anders. Communicatie in korte lijnen. 
  •  Proactief in signaleren van kansen. Niet alleen binnen de gebaande paden. Door mijn brede achtergrond kan ik goed meedenken met bedrijfsprocessen binnen e-commerce. 
  •  Heldere analyses en rapportages waar je wat mee kan!
  •  Alles is en blijft jouw eigendom. Ik werk graag transparant.
  •  Geen vaste contracten waar je aan langdurig aan vastzit. Ik werk performance gericht, maandelijks opzegbaar. 
kennismaking

Kennismaking 

Voordat we aan de slag gaan wil ik graag weten wie je bent, wat je doet en waarvoor jij je bed uit komt. Daarnaast wil ik graag weten wat jouw belangrijkste producten / productgroepen zijn, wat jouw verdienmodel en/of marges zijn om zo een gedegen strategie en haalbaarheidsplan te kunnen maken. 

Wat weten we na dit gesprek?

  •  Of je net zo enthousiast bent in het gene wat je doet als ik
  •  Wat je onderscheidt van je concurrenten
  •  Wat je doelstellingen zijn
  •  Welke producten het belangrijkst zijn
  •  Welk budget je wilt vrijmaken om online succesvol te groeien


online marketing strategie

Strategie & Roadmap

Als het tussen beide partijen klikt kan ik op basis van het kennismakingsgesprek doelstellingen formuleren en kijken hoe we deze het snelst en zo rendabel mogelijk kunnen gaan behalen. Dit zal ik verwerken in de strategie. Dit zal de basis zijn van de samenwerking. De werkzaamheden en de planning verwerk ik in een roadmap zodat beide partijen goed op de hoogte zijn wat er wanneer gebeurt. 

Wat weten we na het opleveren van de strategie? 

  •  Welke marketplace we gaan aansluiten per productgroep
  •  Welke doelstellingen we hebben geformuleerd
  •  Welk mediabudget we eventueel gaan inzetten
  •  Roadmap van activiteiten die op de planning staan voor de eerste
    periode om zo snel mogelijk resultaat te boeken.
setup

Setup

Als we het eens zijn over de strategie en roadmap kunnen we starten met het bouwen van de koppelingen. Ook zullen er accounts aangemaakt moeten worden op de marketplaces waarop we actief willen worden. In de roadmap staat beschreven wie waar verantwoordelijk voor is. Na het bouwen van de koppelingen zal ik de productinformatie (productfeed) optimaliseren per marketplace. Zodra de producten live staan kunnen we starten met campagnes om de verkopen te stimuleren. Om de orders gemakkelijk af te handelen in je eigen webshop cms  is het aan te raden een orderkoppeling te realiseren. Dit heeft als voordeel dat je alle data op één plek hebt. Dit kan ik uiteraard verzorgen. 


analyse

Analyse & Optimalisatie

Concurrenten zitten niet stil. Dagelijks, wekelijks of maandelijks passen zij hun productprijzen aan, veranderen commissies, of het aanbod. Als je niet op scherpst van de snede acteert zal je marktaandeel verliezen of uiteindelijk te veel voor een conversie betalen. Op basis van onze afspraken zal ik dagelijks of wekelijks analyseren waar de kansen of valkuilen liggen en hierop sturen. Dit verwerk ik een een maandelijks rapport. 

rapportage

Rapportage

Wat hebben de inspanningen opgeleverd? Dit is natuurlijk de hele basis van onze samenwerking. Dit verwerk ik in een helder en interactief en persoonlijk rapport met statistieken waar jij graag inzicht wil hebben. Dus geen standaard rapport waaruit jij niets wijzer wordt. Dit rapport ontvang je zo vaak als je zelf wilt. 

arrow_drop_up arrow_drop_down