Google ads trainingen


Verkopen op Amazon? Wat komt erbij kijken?

Je afzetmarkt (internationaal) vergroten doe je via Amazon

Bekijk het stappenplan

Verkopen op Amazon, wat komt er bij kijken? 

Het klinkt ideaal, je afzetmarkt (internationaal) vergroten door je producten aan te bieden via een grote marketplaces zoals Amazon. Dat is het ook, als je weet wat je doet! Retailers hoeven Amazon alleen een commissie af te dragen op het moment dat er een sale gerealiseerd wordt. Dit wordt ook wel het CPS (costs per sale) model genoemd. Dit is dus adverteren op een no-cure, no-pay model. 

Amazon Nederland staat nog in de kinderschoenen en is nog niet helemaal geland onder het grote publiek. Amazon is dan ook hard bezig om marktaandeel te veroveren. Je ziet bijvoorbeeld steeds vaker dat Amazon tussen de Google Shopping resultaten verschijnt en komen er steeds vaker reclamespotjes op TV langs. 

In Duitsland kennen ze geen webshopcultuur als in Nederland. In Duitsland maken een paar grote spelers de dienst uit. Amazon heeft in Duitsland de grootste punt van de taart in handen als het gaat om het online retail (60%+).

Niet alleen wordt hier het grootste deel van de transacties uitgevoerd, maar de zoektocht naar een product wordt vaak binnen Amazon geïnitieerd. Google of andere zoekmachines komen er dan dus niet eens aan te pas. Als Nederlandse retailer zijnde is het relatief eenvoudig om je aan te sluiten op het platform en sales te realiseren.  Amazon is voornamelijk populair omdat Amazon op basis van CPS werkt. Ondanks Amazon aan het ontwikkelen is, is het niet altijd de gemakkelijkste partij om mee samen te werken en je kan tegen een hoop verschillende aspecten aanlopen waardoor het proces vertraagd kan worden. Of in het vervelendste geval dat je account inactief gesteld kan worden. Dit heb ik in het verleden verschillende keren ondervonden, maar daar heb ik gelukkig van kunnen leren! Hieronder zal ik dan ook stapsgewijs beschrijven hoe ik een Amazon aansluitingstraject aanpak.

Stappenplan in het kort: 

1. Concurrentie / Marktonderzoek

2. Setup Amazon Account
3. Producten invoeren

4. Amazon Account Managen

5. Amazon Advertising

1. Concurrentieonderzoek

Voordat je gaat beginnen is het belangrijk om te te inventariseren wat je beweegredenen zijn om te gaan verkopen via Amazon. Je kan namelijk op verschillende manieren gebruik maken van het Amazon platform. Je kan bijvoorbeeld je voorraad in de magazijnen van Amazon neerzetten en Amazon volledig de orders laten afhandelen. Of je maakt alleen gebruik van het platform om je producten te verkopen en je handelt vervolgens zelf de orders, retouren en de feedback van klanten af. Er zijn nog diverse andere opties binnen Amazon maar in dit artikel leg ik de focus op het versturen van de orders in eigen beheer. 

Een belangrijke vraag is of je scherpe prijzen kan bieden ten opzichte van je concurrenten. De advertentieposities binnen Amazon worden dan ook grotendeels bepaald op je prijs. Naast de prijs is jouw account health een belangrijke factor. Je account health heeft alles te maken met de richtlijnen van Amazon, en of je deze naleeft, maar ook aan je eigen gestelde levervoorwaarden. Daarnaast zijn (positieve) reviews erg belangrijk.

Om deze, en andere vragen te beantwoorden voer ik altijd een concurrentieonderzoek uit. Er bestaan veel tools die je hier bij kunnen helpen. Zelf gebruik ik Helium10 vaak. Als je concurrerend genoeg kan zijn kan je beginnen met het opzetten van een Amazon account.

2. Setup Amazon Account

amazon opzetten

Het opzetten van een Amazon account heeft iets meer voeten in aarde dan het openen van een Bol.com of een Google Ads account. Je moet je bedrijfsstatuten bij de hand hebben en je wordt door een vrij omslachtig aanmeldingsproces heen geleid. Je kan kiezen of je vanuit een Individual account wil gaan verkopen of een Professional sellers account. Verwacht, of ambieer je meer dan 30 orders in de maand te gaan versturen dan zou ik direct een professional account aanmaken. Dit biedt verschillende voordelen. Zoals dat je koppelingen kunt leggen met bijvoorbeeld je webshop en orders via je webshop kan afhandelen, en je krijgt toegang tot alle functies. Denk hierbij aan het aanmaken van verschillende shipping templates, FBA (orders door Amazon laten afhandelen) en het adverteren binnen het platform. De kosten voor een Porfessional Sellers account ligt op 39 euro per maand. Dit heb je snel terugverdiend. 

BTW nummer

Als je je producten bijvoorbeeld in Duitsland wil gaan verkopen is het verstandig om direct een Duits BTW nummer aan te vragen. Dit heb je nodig wanneer je FBA wilt gaan gebruiken of een omzet boven de 100K gaat verwachten. Zo'n aanvraag kan een aantal weken duren. Je kan eerst ook gebruik maken van de VAT service van Amazon. Dit gaat tot 30K jaaromzet. Let op:  Als je gebruik wilt maken van FBA, Stuur je voorraad dan nog niet naar het magazijn voordat je je btw nummer in bezit hebt. Je loopt dan namelijk het risico dat Amazon de ingezonden voorraad zal vernietigen mocht je je btw nummer niet op tijd invoeren (30 dagen na aankomst in het fulfilmentcenter).  

3. Producten invoeren

amazon inventory

Als je je account hebt opgezet is de volgende stap om producten te uploaden. Belangrijk om te weten is dat elk product een eigen EAN/ASIN code moet hebben. Dit is dus lastig wanneer je zelf producten maakt, of als je bundelproducten hebt samengesteld. Hiervoor kan je zelf EAN codes inkopen en deze koppelen aan je product. Je zal dan ook je merk/product moeten registreren of toestemming moeten hebben van de leverancier om de producten zo te mogen verkopen. 


Het verkopen van eigen producten en/of een eigen merk biedt wel weer andere voordelen met zich mee. Je kan gemakkelijker concurreren, plus dat je een Amazon Storefront pagina kan aanmaken om je producten en merk extra exposure te geven. DIt is een soort van bedrijfspagina binnen Amazon. (Hiervoor kom je alleen in aanmerking als je merk is geregistreerd)

Je kan je producten op diverse manieren uploaden.

- Namelijk handmatig, product voor product.
- Handmatig in bulk
- Via een koppeling met je webshop/voorraadsysteem.

Als je producten verkoopt waarvan de EAN al bekend is bij Amazon, hoef je alleen de EAN code in te voeren, je prijs te bepalen en je voorraad op te geven. Als je voorraad toereikend genoeg is, je geen schommelende prijzen hebt en geen honderden of duizenden producten hebt, is deze manier van uploaden redelijk geschikt en laagdrempelig. Dit zou je ook in bulk kunnen doen. Je kan binnen Amazon een CSV template downloaden met daarin de benodigde informatie. Mijn ervaring leert dat die soms wel omslachtig en foutgevoelig kan zijn. 

De optie die ik verreweg het meeste gebruik is om de product informatie uit een webshop of voorraad systeem te halen en deze automatisch te koppelen met Amazon. Dit kan gemakkelijk door tools zoals Channable. Het voordeel hiervan is, is dat de producten automatisch geüpdate worden als je informatie in je webshop aanpast. Denk hierbij aan prijzen en product teksten. Daarnaast werkt de tool automatisch de huidige voorraad bij. Handig als je een beperkte voorraad hebt. Ook kan deze tool de orders die je binnen Amazon maakt doorsturen naar je webshopomgeving zodat je alle orders via één centraal punt kan afhandelen. Wel zo gemakkelijk voor de administratie! Hierbij kan ik goed adviseren welke optie voor jou het geschiktst is.

4. Amazon Account Managen

Als je producten online staan begint het managen van je Amazon  account. Je zal je concurrenten qua prijsstelling in de gaten moeten houden en kansen moeten spotten in de markt. Daarnaast zal je je productinformatie moeten optimaliseren om zo goed mogelijk zichtbaar te zijn binnen de zoekmachine van Amazon. Je moet in de gaten houden welke producten sales genereren en welke niet. 

Helemaal als je via FBA magazijnruimte huurt. Het kan onnodig veel geld kosten als je je producten niet verkoopt maar in een hoekje van het magazijn laat verstoffen. Je betaalt namelijk per m2. Het is dan verstandig om je voorraad te gaan liquideren. Naast je producten en product status is het belangrijk dat je de health performance van het account in de gaten houdt en blijft monitoren. Reageer binnen 24 uur op vragen en handel retouren op tijd af. Daarnaast is het enorm belangrijk om positieve reviews te verzamelen. Hier zijn ook verschillende methoden voor. Dit zijn dus herhalende werkzaamheden die erg belangrijk zijn om winstgevend te verkopen via Amazon.

5. Adverteren

Als je start met verkopen op Amazon zal je accountstatus nog onbekend zijn aangezien klanten nog geen reviews hebben achtergelaten omdat je nog geen sales hebt gerealiseerd. 

Als je accountstatus onbekend is zal Amazon je concurrent die al een tijdje actief is belonen met betere posities. Dit neemt de kans op het winnen van de koopknop drastisch af.
Dus zonder sales geen reviews, maar zonder reviews is het ook lastig om sales te realiseren. Dit is dus een beetje het kip en het ei verhaal.

Hierbij biedt het adverteren op producten een uitkomst. 

Je kan op diverse manieren adverteren. Namelijk op product niveau maar ook bijvoorbeeld ook op merk als dit je eigen merk is.  

Ruben Runneboom Freelance online marketeer

Hulp nodig? 

Al met al komt er dus redelijk wat bij kijken als je wilt gaan verkopen via Amazon. Ik denk graag strategisch mee met ondernemers, maar ook voer ik bovenstaande stappen regelmatig uit om ervoor te zorgen dat het proces zo soepel en snel mogelijk verloopt. Neem gerust vrijblijvend contact met mij op als je hierin geholpen wilt worden!
arrow_drop_up arrow_drop_down